< HYPERSENSELESS RESIDENCY 2022 – on invitation

Barbara Breitenfellner > 12 – 26 September 2022 (II part)

(LUCID) DREAMS

Barbara Breitenfellner

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Even if we often can’t remember: Every night we produce images in our heads. A seemingly uncontrollable cinema film. How could we stronger observe (or even shape) those nightly narratives? And what would it be for?

Barbara Breitenfellner > 30 May – 7 June 2022 (I part) >

Proposta di Residenza

Negli ultimi vent’anni ho annotato i sogni legati all’arte. Le mie installazioni sono costruzioni di queste registrazioni notturne. Le descrizioni dei sogni fungono spesso sia da istruzioni di lavoro che da titoli delle opere. Sulla scia di altri artisti e scrittori che si occupano di ricordi dei sogni (William S. Burroughs, Heinar Kipphardt, Jim Shaw, Unica Zürn e molti altri), utilizzo i miei protocolli per creare rappresentazioni condensate e distorte, spesso assurde o ironiche, del fare e dell’esporre arte e dell’essere artista.

Durante la prima parte della residenza (30 maggio – 7 giugno 2022), incentrata sull’idea e il metodo del sogno lucido, ho cercato di scoprire se e come è possibile osservare più da vicino personaggi, narrazioni o ambienti onirici nei sogni e forse anche influenzarli o controllarli.

Nella seconda parte della residenza (12 – 25 settembre 2022), incuriosita dalla citazione di Vladimir Nabokov in Insomniac Dreams “È strano, mi sembra di ricordare i miei lavori futuri, anche se non so nemmeno di cosa parleranno”,  vorrei esplorare l’idea di “memoria inversa” e concentrarmi su immagini e cifre del corpo nei sogni.

Artista austro-tedesca, Barbara Breitenfellner ha sviluppato negli ultimi venticinque anni una doppia pratica. Costruisce installazioni su larga scala basate sul suo diario dei sogni e utilizza la privacy del suo studio berlinese per realizzare collage, stampe e libri d’artista. Ha tenuto mostre personali al CPIF (Pontault-Combault), all’HMKV (Dortmund) o a Le Confort Moderne (Poitiers) e ha partecipato a numerose mostre collettive come la Museum Biennale (Krasnoyarsk), les Rencontres de la Photographie (Arles), la Galerie Thaddaeus Ropac (Parigi) o il Marianne-Werefkin-Prize alla Haus am Kleistpark (Berlino).

www.barbara-breitenfellner.de

Residency Proposal
For the last twenty years, I have been jotting down art-related dreams. My installations are constructions of these nightly recordings. The descriptions of the dreams function often as both work instructions and work titles. In the continuation of other artists and writers dealing with dream recollections (William S. Burroughs, Heinar Kipphardt, Jim Shaw, Unica Zürn, and many others), I use my protocols to create condensed and distorted, often absurd or ironic representations of making and exhibiting art and being an artist.
During the first part of the residency (30 May – 7 June 2022), which focused on the idea and method of lucid dreaming, I tried to find out whether and how it is possible to observe dream characters, narratives or environments in dreams more closely and perhaps even influence or control them.
Intrigued by Vladimir Nabokov’s quote in Insomniac Dreams “It’s queer, I seem to remember my future works, although I don’t even know what they will be about”, in the second part of the residency (12 – 25 September 2022) I would like to explore the idea of ‘reverse memory’ and focus on images and ciphers of the body in dreams.

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A German-Austrian artist, Barbara Breitenfellner developed during the last twenty five years a double practice. She builds large scale installations based on her own dream diary while using the privacy of her Berlin studio to do collages, prints and artist’s books. She has had solo exhibitions at CPIF (Pontault-Combault), HMKV (Dortmund), or Le Confort Moderne (Poitiers) and participated in many group shows like the Museum Biennale (Krasnoyarsk), les Rencontres de la Photographie (Arles), Galerie Thaddaeus Ropac (Paris) or the Marianne-Werefkin-Prize at Haus am Kleistpark (Berlin).

www.barbara-breitenfellner.de

images: note from the Barbara Breitenfellner’s dream diary (above) and photo taken during a visit in the Scala Anselmo Theatre Workshops, Milano (below)